Činnost kabinetů
Český jazyk
Znalost mateřského jazyka, ale i psaný a mluvený projev je vizitkou každého člověka.
v hodinách českého jazyka získávají žáci jistotu psát pravopisně a stylisticky správně a vyjadřovat se spisovně
výuka českého jazyka probíhá v kmenových třídách či v multimediálních učebnách, kde dostává zelenou názornější vyučování s výkladovými prezentacemi a praktickým zpětným procvičením učiva prostřednictvím výukových nebo on-line programů
předmět je vyučován v každém ročníku, v 9. ročníku je o jednu vyučovací hodinu týdně navíc
pro zpestření výuky českého jazyka je také dovybavena učebna informatiky výukovými programy speciálně zaměřenými pro český jazyk, které jsou také přínosné pro pedagogickou intervenci při práci s žáky se specifickými poruchami učení
český jazyk je dělen na hodiny mluvnice, literatury a slohu
hodiny mluvnice jsou zaměřeny nejen na procvičování učiva pravopisu, ale i na tvarosloví, nauku o slově a na větnou a textovou skladbu
z projektu EU probíhá na naší škole doučování českého jazyka a čtenářský klub
v hodinách stylistiky je prostor pro různá projektová vyučování, práci ve skupinách, kdy žáci společně pracují s informacemi, tvoří různá vypravování, popisy, charakteristiky, zamýšlí se nad různými tématy formou úvahy a následně pak tyto práce společně rozebírají, diskutují a vzájemně hodnotí
hodiny literární výchovy také prošly mnohými změnami
hodiny jsou cíleny na práci s uměleckými texty, kdy žáci uplatňují získané znalosti o literárních stylech a žánrech, rozpoznají a vyhledávají figury a tropy
důraz je kladen na rozvíjení čtenářské gramotnosti, do hodin jsou zařazovány oblíbené Dílny čtení, které probíhají ve školní knihovně
mezi nejznámější soutěže, kterých se pravidelně naši žáci účastní, patří Olympiáda z českého jazyka, Recitační soutěž a soutěže v rámci školní knihovny
v rámci výuky navštěvujeme besedy a přednášky
prioritou výuky českého jazyka je snaha o plynulý přechod žáků prvního stupně na druhý stupeň základní školy a důsledná příprava žáků devátých ročníků k přijímacím zkouškám
Anglický jazyk
naše škola je zapojena do projektu Erasmus+, který je pro naše žáky velkým přínosem v oblasti navazování přátelských vztahů s dětmi jiných zemí a zároveň jedinečnou možností procvičit si nenásilnou formou anglický jazyk
hodiny anglického jazyka probíhají od třetího do devátého ročníku třikrát týdně, výjimkou je ročník sedmý, kde se setkáváme čtyřikrát
ve třetím ročníku začínají děti měsíčním audioorálním kurzem
v devátém ročníku dosáhnou žáci úrovně A2
ve vyučovacích hodinách využíváme v jazykové učebně interaktivní tabuli
používáme program itools,který slouží k poslechu nahrávek textů a písní z učebnice, procvičování učiva a k okamžité kontrole
do vyučovacích hodin zařazujeme hry k rozvíjení mluvené angličtiny, anglické písně, dokumenty
využíváme počítačovou učebnu k procvičování probraného učiva, online testování, vytváření projektů či tvorbě videí a prezentací
práci v hodině obohacujeme texty a poslechy z anglických časopisů
každoročně se některý z ročníků účastní divadelního představení v anglickém jazyce
každý rok probíhá školní kolo Olympiády v anglickém jazyce, následně pak žáci s nejlepšími výsledky postupují do kola okresního
Německý jazyk
Němčina se učí většinou v kmenových třídách v osmém a devátém ročníku.
Proč se učit němčinu?
Znalost jazyků otvírá cestu do světa a nabízí více pracovních příležitostí.
Účastníme se různých soutěží ve čtení německého jazyka - např. soutěž Komm Bücherwurm!
Přednášíme básně Josepha von Eichendorffa.
Dobré umístění v okresním kole olympiády z německého jazyka ti získá body při přijímacích zkouškách.
V rámci soutěží se seznámíš s novými kamarády a získáš zkušenosti v konkurenci ostatních škol.
Můžeš moderovat v hlučínském rozhlasovém studiu Halloradio Hultschin.
V nabídce je i účast na letních táborech.
A tím to nekončí, účastníme se mnoha dalších aktivit.
Matematika
předmět je vyučován v každém ročníku
žáci 9. tříd mají o 1 vyučovací hodinu týdně navíc, aby se mohli kvalitně připravit na přijímací zkoušky
pro výuku matematiky jsou využívány kmenové třídy, ale i multimediální učebny a tablety
dbáme na individuální potřeby každého žáka a snažíme se učivo přizpůsobit možnostem jednotlivců
z projektu EU probíhá na naší škole i doučování matematiky
nedílnou součástí výuky matematiky na naší škole je i účast žáků v soutěžích Matematický Klokan, Pythagoriáda nebo Matematická olympiáda
Fyzika
je vyučována na druhém stupni a navazuje na přírodovědu z pátého ročníku
jedná se o předmět, který je pro mnohé žáky velice obtížný, přestože vše vychází z praktického života
snažíme se žákům vše důkladně vysvětlit a názorně ukázat, aby se v učivu mohli dobře orientovat
pro výuku tohoto předmětu jsou využívány jak multimediální učebny, tak školní laboratoř pro pokusy a laboratorní práce
žáci se pravidelně účastní fyzikální olympiády
Chemie
je vyučována dvě hodiny týdně v osmém a devátém ročníku
zaměřuje se nejen na stavbu a složení látek, ale také na získání praktických dovedností s laboratorním náčiním a praktické ověření teoretických znalostí v praxi
výuka probíhá pravidelně v chemické učebně
součástí hodin jsou chemické pokusy, laboratorní práce či samostatné projekty, popřípadě vlastní prezentace učiva v elektronické podobě
Informatika
pro tento předmět disponuje naše škola plně vybavenou počítačovou učebnou s 26 počítači
v hodinách žáci pracují s programy MS Office 2010 (MS Word, MS Excel, MS Powerpoint, internetem (hledání informací, filtrování pravdivých a nepravdivých zpráv, ….), vektorovou grafikou ( malování, GIMP2, Zoner Callisto….), tvoří filmy, atd.
do vyučovacích hodin informatiky jsou zařazovány informace o nebezpečnosti kyberprostoru
v školním roce 2020/2021 chceme začít využívat aplikace G-suite pro žáky od 4. ročníku
učebna je využívána i v jiných předmětech, jako je Český jazyk, Matematika, Anglický jazyk, atd.
v současné době se chceme zapojit do projektu MAS a finanční prostředky využít na modernizaci PC učebny
Dějepis
"To je život," povzdechla si historie, učitelka života, "každý rok učit podle nových osnov.“
Gabriel Laub česko-polský esejista a aforista židovského původu
Výuka dějepisu a zejména soudobých dějin je důležitou součástí vzdělávání žáků na naší škole.
Jeho hlavním posláním je kultivace historického vědomí žáků a uchování kontinuity historické paměti, především ve smyslu předávání historické zkušenosti. Důležité je zejména poznávání dějů, skutků a jevů, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj společnosti a promítly se do obrazu naší současnosti.
Důraz je kladen především na dějiny 19. a 20. století, kde leží kořeny většiny současných společenských jevů.
Pravidelně jsou zařazovány projektové dny, které se vztahují k významným milníkům našich i evropských dějin např. Zrod Hlučínska, Výročí sametová revoluce, Československé století, Muzejní výstava, Den Leonarda da Vinciho aj.
Součástí výuky jsou dlouhodobé pravidelné projekty exkurse a historická divadelní představení. Například Holokaust - řetězení zla, projekt je zakončen návštěvou koncentračního tábora v Osvětimi a Březince, žáci zde mají možnost zamyslet se nad důsledky pasivity a lhostejnosti vůči utiskování jiných a lépe porozumí důsledkům rasismu, antisemitismu a stereotypů nejen v minulosti, ale i v dnešní vypjaté době, Poznáváme Prahu aneb Královskou cestou na Pražský hrad aj.
Žáci jsou vedeni k poznání, že historie není jen uzavřenou minulostí ani shlukem faktů a definitivních závěrů, ale je kladením otázek, jimiž se současnost prostřednictvím minulosti ptá po svém vlastním charakteru a své možné budoucnosti.
Výuka kultivuje historické vědomí žáků (především v dějinách 20. století), a tím je učí hlouběji rozumět jejich současnosti, učí je uvědomovat si vlastní identitu, kriticky myslet, nenechat se manipulovat a co nejvíce porozumět světu, v němž žijí.
Obecné historické problémy jsou konkretizovány důrazem na regionální dějiny. Jsme přesvědčeni, že žáci by se měli seznámit s historií místa, kde žijí, neboť tak rozvijí vztah nejen k regionu, ale k celé komunitě. S ohledem na posilování regionální identity našich žáků byla uzavřena dlouhodobá spolupráce s Muzeem Hlučínska v rámci níž proběhnou pravidelné projektové dny zaměřené na poznávání historie nejen Kravař, ale celého našeho kraje.
Přírodopis
přírodopis a chemie jsou předměty, které se vzájemně doplňují a umožňují žákům objevovat, odkrývat a chápat vše, co spojuje jednotlivé části přírody
pravidelně probíhá spolupráce se Slezským zemským muzeem v Opavě a Zoologickou zahradou v Ostravě
Zeměpis
„Hic sunt leones“
Zabývá se krajinnou sférou, vztahy mezi systémem přirozeného prostředí a systémem lidské společnosti v prostoru a čase. Je věda na hranici mezi přírodními, společenskými a technickými vědami. Dnešní zeměpis řeší různé úkoly. Od malých, jako je třeba čistota ovzduší v našem městě, až po velké, jakými jsou důsledky tání ledovců v Antarktidě.
Zeměpisné znalosti potřebuje každý občan. Naše země je malá. Musíme šetřit s každým místem, stromem, kapkou vody a chránit naší krajinu. Dobré znalosti zeměpisu umožní žákům více vidět a poznat. Budou se jim v životě vždy hodit.
Žáci poznají naší planetu Zemi, seznámí se s mapami, naučí se s nimi pracovat, využívat nové technologie. Budou postupně objevovat přírodní jevy a zákonitosti Země. Postupně se budou seznamovat s jednotlivými světadíly, regiony a zeměmi. Budou se orientovat v současných složitých společenských a hospodářských poměrech světa.
Nakonec se podrobněji seznámí s Českou republikou, s fyzickými poměry naší země, obyvatelstvem, s její ekonomikou, s jednotlivými regiony a městy. Poznají nejbližší okolí, ve kterém žijí.
Nejlepší žáci se pravidelně účastní zeměpisných olympiád a vítězové jednotlivých kategorií se zúčastňují okresních kol v Opavě.
Součástí výuky jsou rovněž exkurze, například do některých podniků a výlety. Zeměpis má přesah do jiných předmětů jako jsou dějepis, tělesná výchova a výchova k občanství. Proto má pro naše žáky význam spolupráce s Muzeem Hlučínska, které jim pomáhá poznávat náš kraj.
Hudební výchova
Kdo chce pochopit hudbu, nepotřebuje ani tak sluch, jako srdce. (Q.F.Horatius)
- výuka probíhá v moderně vybavené učebně s interaktivní tabulí, keramickou tabulí s notovou osnovou, kvalitními reproduktory, klavírem a dalšími hudebními pomůckami (př. boomwhakers, buben djembe…)
- v hudební výchově jde o to, aby žáci získali k hudbě vztah, uměli se zorientovat ve vážné i moderní , zažili aktivní poslech, zazpívali si, rytmizovali, dověděli se něco o dějinách
- tato výchova poskytuje prostor pro rozvoj osobnosti a pozitivně ovlivňuje celkový kognitivní vývoj dětí
Náplň vyučovacích hodin:
6. a 7. ročník – hudební formy a hudební nauka
8. a 9. ročník - světové a české dějiny hudby
vyučovací hodina je rozdělena na tři části – 1. hudebně aktivní činnost (zpěv), 2. hudební teorie, 3. prostor pro žáky a jejich oblíbenou hudbu
žáci v průběhu školního roku zpracovávají prezentace s vlastní líbivou hudbou
připravují tajenky, kvízy na hudební téma, kde si hravou formou procvičí probrané učivo
mohou si připravit hudebně-aktivní činnost př. zahrát na hudeb. nástroj, zazpívat, předvést ve skupině rytmický doprovod, připravit soutěž apod.
připravují si hudební aktuality - informují své spolužáky o brzkém koncertu či jiné významné hudební akci v našem městě, ale i významné hudební události u nás v ČR
jednou ročně se konají výchovné koncerty pro celou školu
Pracovní činnost
„Kreativní předmět, kde se naučíte nejen manuální zručnosti, ale i základům pro budoucí život na vlastní noze.“
Předmět se vyučuje v 6. a 7. ročníku a skládá se z pěstitelských prací, dílen a kurzu vaření
v rámci pěstitelských prací se nejen o rostlinách a zahradě dozvíš informace teoreticky, ale máš možnost si i prakticky své znalosti ověřit a např. zjistit jaký je rozdíl mezi kopačkou a rýčem
dílny ti rozšíří tvé technické dovednosti a do praxe tě naučí jak např. správně zatlouct hřebík kladivem
kurz vaření spolu s prací na zahradě je tvůj životní základ a jistota, že až vyletíš z hnízda (domov), budeš schopen uvařit jídlo a připravit stůl a k tomu rozeznávat o jaké ovoce, zeleninu se jedná
kromě všech těchto úžasných životních dovedností máš možnost účastnit se různých soutěží, jako např. Mladý zahrádkář, florista, chovatel (možnost účasti od 4. do 9. třídy), práce s merkurem, tvorba dle plánku
také se můžeš účastnit výzdoby školy či výstav, které se liší dle roční doby
Výchova k občanství a ke zdraví
„Neptej se, co může udělat Tvůj stát pro Tebe. Ptej se, co můžeš Ty udělat pro svou zemi.“
J. F. Kennedy
Získat povědomí o důležitých společensko - občanských problémech naší společnosti, naučit se vážit si tradic a historie naší země i svého regionu a především se snažit aktivně zapojit do občanské společnosti a být v ní zodpovědným členem - o to se společně snažíme s žáky všech ročníků druhého stupně.
Často spolu diskutujeme o otázkách, které nás zajímají - sociální sítě, seberozvoj a motivace, politické dění …
Máme možnost setkat se zajímavými lidmi - např. beseda se senátorem Herbertem Paverou, či besedy s odborníky (Policie ČR, psychologové apod.)
Učíme se ve skupinách, vytváříme plakáty či prezentace. Díky dokumentárním filmům získáváme vztah k událostem nedávné historie - např. jsme se v projektové výuce zapojili ve všech ročnících a připomněli si 30. výročí Sametové revoluce
A snažíme se taky pomáhat ostatním - každoročně se účastníme Dne laskavosti - díky naší sbírce zimního oblečení jsme pomohli dětem z azylového domu v Opavě. Ve sbírce “Největší dárek” jsme před Vánocemi poslali 17.000 Kč hladovým dětem do Afriky.
V šesté třídě se seznamujeme s naší vlastí, vytváříme plakáty o světových Češích a poznáváme taky naše město Kravaře. V sedmých třídách se učíme spolupracovat, když vytváříme politické strany, kampaň i samotné volby. V osmičkách se více věnujeme sobě samým, hledáme své cíle a přemýšlíme, jaké hodnoty nás oslovují, snažíme se pečovat o svou duši, ale učíme se znát i své tělo v rámci sexuální výchovy. Deváťáci se učí základům finanční gramotnosti, vytvářejí své podnikatelské plány, nebo se zamýšlejí nad riziky závislostí, které nás v dnešním světe obklopují.
“Chovej se k ostatním tak, jak chceš, aby se oni chovali k Tobě.”
Výtvarná výchova
Hlavním cílem hodin výtvarné výchovy je podnítit v dětech zájem o umění, aby rozvíjely své estetické cítění a probudily v sobě fantazii a tvořivost.
učebna je vybavena atypicky upravenými lavicemi a získala více úložného prostoru pro výtvarné potřeby, prostor pro práci s keramikou a hrnčířským kruhem
součástí učebny je interaktivní tabule, která je využívána pro názorné a praktické ukázky k daným výtvarným tématům
žáci tak mají možnost představit své prezentace zaměřené na různá slohová období, umělecké směry, dokonce si touto interaktivní formou tvoří takzvané online výstavy děl výtvarníků a výtvarných směrů, o které se zajímají
hodiny výtvarné výchovy jsou rozděleny do jednotlivých ročníků v počtu jedné či dvou hodin týdně
žáci se zde kromě běžných výtvarných technik jako je například kresba, malba, práce s papírem, lepení, stříhání učí novým výtvarným technikám, jako je koláž, prostorová práce, linoryt, suchá jehla, monotyp, korálkování, technika papírmašé, malování na sklo, na porcelán, malování na hedvábí, vosková batika či oblíbená keramika
většina těchto výrobků bývá součástí prodejního vánočního jarmarku, který k naší škole již neodmyslitelně patří
součástí jarmarku bývají také výtvarné dílničky, kde si děti spolu s rodiči mohou tyto různorodé výtvarné techniky vyzkoušet
během školního roku se zapojujeme do různých výtvarných soutěží a snažíme se o doplňování a obměňování výzdoby školy a tříd
již mnoho let je na naší škole nedílnou součástí výtvarné výchovy kroužek Výtvarné činnosti, do kterého se mohou přihlásit žáci ze všech ročníků druhého stupně a společně poznávat výtvarné umění zas trošku jinak nejen v učebně výtvarné výchovy, ale i během různých galerijních animací či prostřednictvím různých výtvarných soustředění
hlavním cílem hodin výtvarné výchovy je podnítit v dětech zájem o umění, aby rozvíjely své estetické cítění a probudily v sobě fantazii a tvořivost
Tělesná výchova
Nemálo úsilí a finančních prostředků vkládá stát do pohybových aktivit všech dětí. Také na naší škole, vědomi si stále větší pasivity naší mladé generace, chceme nabídnout dětem naší školy pestrou škálu pohybových aktivit a sportů a to nejen v hodinách Tv, ale také v jejich volném čase.
pohybové aktivity jsou nezbytnou součástí lidského života
základy gymnastiky a atletiky považujeme za základy všech sportů
snažíme se o to, aby žáci pochopili důležitost přiměřených pohybových aktivit a způsob stravování pro podporu zdraví a zařadili je do svých každodenního programu
je nutné si uvědomit, že tělesná kultura a sport formují i morální vlastnosti člověka …(vytrvalost, dítěte - ctižádost, vůle a vytrvalost, disciplína, smysl pro řád a organizaci, individualismu i kolektivismus a samozřejmě i smysl pro fair play
kromě zmíněné atletiky a gymnastiky žáci poznají základy mnoha sportovních her-kopaná, florbal, vybíjená, přehazovaná, košíková, odbíjená, ale také lední hokej, baseball, zkusí střelbu ze vzduchovky, sjezdové a běžecké lyžování, plavání, stolní tenis, cyklistiku a s ní spojenou zdravovědu a BESIP, rovněž základy turistiky a tábornických dovedností
pevnou součástí školního sportu je i Školní sportovní klub-organizátor soutěží v rámci Ligy sportu a Velké ceny atletiky, kde naši žáci změří síly se sportovci jiných škol okresu
nepřehlédnutelné je i konání Olympijských her a Diamantové ligy